Wagenpark kosten: Hoe te monitoren, controleren en besparen

Het beheren van wagenpark kosten is een essentiële taak. De toenemende kosten van voertuigen, hogere rentetarieven en stijgende onderhoudskosten maken het noodzakelijk om een effectieve strategie te ontwikkelen voor kostenoptimalisatie. Daarnaast streven veel bedrijven naar duurzaamheid en het reduceren van hun CO2-uitstoot, wat vaak de overgang naar elektrische of andere emissiearme voertuigen betekent. Hoewel dit op lange termijn kostenbesparend kan zijn, brengt het initiële extra kosten met zich mee. Het is daarom cruciaal om het wagenpark te optimaliseren door strategische maatregelen te nemen die kosten besparen, de efficiëntie verhogen en de tevredenheid van werknemers verbeteren.

Het begin: een duidelijk doel

Net als bij elk verandermanagementprogramma is het belangrijk om een helder doel voor ogen te hebben voordat je actie onderneemt. Is het doel puur kostenbesparing of streeft je bedrijf naar de ‘triple bottom line’: mensen, planeet, winst? Betrek de belangrijkste stakeholders binnen je organisatie en stem samen de doelen af. Zorg dat je inzicht hebt in de huidige situatie van je wagenpark, inclusief voertuigdetails en uitgaven. Een duidelijke basislijn is essentieel om te kunnen beoordelen welke maatregelen effectief zijn en welke bijsturing vereisen.

Vier strategische maatregelen om het wagenpark te optimaliseren

Wagenpark-, lease- / mobiliteitsbeleid

Een goed wagenparkbeleid is een krachtig instrument om de kosten te beheersen. Het beleid biedt richtlijnen voor medewerkers over de beschikbare mobiliteitsopties, waarbij grenzen worden gesteld aan keuzevrijheid en gedrag. Hierdoor wordt kostenefficiëntie gestimuleerd. Denk hierbij aan restricties op voertuigmerk, -model en uitstoot om schaalvoordelen en

Operationeel wagenparkbeheer

Door de toenemende druk op interne middelen kiezen veel bedrijven ervoor om hun wagenparkbeheer uit te besteden aan een externe specialist. Deze diensten kunnen onder andere het aankopen van voertuigen, onderhoud, brandstofbeheer en telematica omvatten. Dit stelt bedrijven in staat zich te focussen op hun kernactiviteiten, terwijl ze profiteren van de expertise van een externe partij.

Bestuurder- en voertuigbeheer

Proactief beheer van de operationele kosten van voertuigen is essentieel. Denk aan het implementeren van veiligheidsprogramma’s en het trainen van bestuurders om efficiënter en veiliger te rijden. Dit kan niet alleen het aantal ongevallen en claims verlagen, maar ook de brandstofkosten en de slijtage van voertuigen verminderen.

Vijf tips voor effectief beheer:

  1. Zorg voor duidelijke richtlijnen rond slijtage om onverwachte kosten te vermijden.
  2. Monitor het gebruik van voertuigen om te voorkomen dat kilometerlimieten worden overschreden.
  3. Onderhoud voertuigen regelmatig om dure reparaties en kosten aan het einde van de leaseperiode te voorkomen.
  4. Overweeg een voertuigovernameclausule in het mobiliteitsbeleid om kosten te beheersen wanneer medewerkers het bedrijf verlaten.
  5. Verken alternatieve mobiliteitsopties zoals openbaar vervoer en fietsregelingen om flexibiliteit en kostenbeheersing te vergroten.

Behouden van succes: monitoren, rapporteren en anticiperen

Het behalen van kostenbesparingen is slechts het begin. Om het succes op lange termijn te waarborgen, is het belangrijk om het wagenpark continu te monitoren, rapporteren en waar nodig aan te passen. Gebruik hiervoor geavanceerde fleet management software die real-time inzicht biedt in kosten zoals brandstofverbruik en onderhoud. Regelmatige rapportages en periodieke evaluaties met stakeholders helpen om de voortgang te monitoren en bij te sturen waar nodig.

KPI's

Het definiëren van duidelijke KPI’s zoals trends in leasekosten, brandstofefficiëntie en eindcontractkosten is essentieel. Door deze KPI’s regelmatig te vergelijken met de basislijn, krijg je inzicht in de impact van de genomen maatregelen. Maandelijkse en kwartaalrapportages kunnen trends en besparingen in kaart brengen, zodat er tijdig kan worden bijgestuurd.

Hoe kunnen jullie helpen?

Bij fleetcompetence helpen we bedrijven met het identificeren en implementeren van kostenefficiënte oplossingen voor hun wagenparkbeheer. Onze experts werken onafhankelijk en hebben jarenlange ervaring in het optimaliseren van wagenparken, resulterend in besparingen van 10 tot 20%, afhankelijk van de beginsituatie. Met ons bewezen projectmanagementconcept en innovatieve tools ondersteunen we bedrijven van begin tot eind, zodat zij snel resultaten kunnen behalen.

Wereldwijd rapportagedashboard inclusief Price Monitor

Ons geavanceerde rapportagedashboard stelt bedrijven in staat hun kostenbesparingen op lange termijn te monitoren. Price Monitoring houdt de prijsniveaus van leasecontracten nauwlettend in de gaten, zodat bedrijven verzekerd zijn van een optimale prijs gedurende de looptijd van het contract. Met ondersteuning voor zowel personen- als bedrijfsvoertuigen kunnen we meer dan 98% van de leasecontracten monitoren, van inzet tot hercalculatie tot eindafrekening.

Wij hopen dat u wat aan het artikel heeft!

Help ook anderen door het artikel te delen:

Heeft u nog vragen?

Graag! Wij nemen z.s.m. contact met u op.

Lees meer van Molthoff Fleetmanagement:

Wagenpark kosten: Hoe te monitoren, controleren en besparen

Het beheren van wagenpark kosten is een essentiële taak. De toenemende kosten van voertuigen, hogere rentetarieven en stijgende onderhoudskosten maken het noodzakelijk om een effectieve strategie te ontwikkelen voor kostenoptimalisatie. Daarnaast streven veel bedrijven naar duurzaamheid en het reduceren van hun CO2-uitstoot, wat vaak de overgang naar elektrische of andere

Lees verder »

Parkinson & Autoleasing

De trivialiteitswet van Parkinson is bij uitstek toepasbaar binnen het wagenparkbeheer en autoleasing. Cyril Northcote Parkinson (1909 – 1993) stelde in namelijk 1957 dat de hoeveelheid tijd die wordt besteed aan een onderwerp, omgekeerd evenredig is met de hoeveelheid geld die ermee gemoeid is. Deze wijsheid werd later bekend onder

Lees verder »

Hoe implementeer je een elektrisch wagenparkbeleid?

De toekomst: Op naar een elektrisch wagenparkbeleid Om klimaatverandering tegen te gaan, moeten we de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen halveren tegen 2030. Bedrijven nemen verantwoordelijkheid tegenover klanten, consumenten, aandeelhouders en regelgevende instanties met een duidelijke strategie om de gezondheid en levenskwaliteit te verbeteren.Als onderdeel van het streven naar duurzaamheid neemt

Lees verder »

Hoe zet je je Fleet Management internationaal op?

Fleet management internationaal opzetten is niet langer optioneel Download volledige whitepaper In de snel globaliserende wereld van vandaag is het vermogen om fleet management internationaal op te schalen niet langer een luxe, maar een noodzaak voor bedrijven om te gedijen en te overleven. Internationaal wagenparkbeheer speelt in deze context een

Lees verder »

Waar moet je rekening mee houden bij het inkopen van een elektrisch wagenpark?

Steeds meer organisaties elektrificeren hun wagenpark in een streven naar duurzaamheid. Het veranderende mobiliteitslandschap, het groeiende aantal leveranciers en ook de steeds bredere voertuigkeuze brengt echter nieuwe uitdagingen en valkuilen met zich mee. Wat zijn de gevolgen voor uw inkoopstrategie? Hoe kunt u de risico’s tijdens het selectieproces voor leveranciers

Lees verder »

10 Flinke Missers bij Autolease Aanbestedingen

Het inkopen van autoleasecontracten kan op zichzelf al ingewikkeld zijn, maar als het gecombineerd moet worden met de Europese Aanbestedingsregels dan lijkt de complexiteit exponentieel toe te nemen. Wij begeleidden sinds 2012 al vele opdrachtgevers met het succesvol gunnen van nieuwe Raamovereenkomsten via Autolease aanbestedingen. Vanuit die praktijk delen we

Lees verder »

Wagenparkbeheer: De duivel zit in de details

In onze adviespraktijk helpen wij klanten om overzicht te krijgen over het wagenparkbeheer proces de wagenparkkosten. Dat betekent dat onze benadering vaak op een wat hoger abstractieniveau ligt dan losse lease offertes of een setje winterbanden. Met grote graagte praten we dan over risicobeleid, tactisch beheer, rapportagelijnen et cetera. Mooi

Lees verder »

Van Flutmanagement naar Fleetmanagement

We komen het nog veel tegen, wagenparkbeheerders die druk zijn met allerlei operationele taken van het wagenparkbeheer. Met de poten in de modder noemen ze dat. Tankpassen beheren, dealeroffertes doorsturen naar de leasemaatschappij en groene kaarten aanvragen. Je kunt er erg druk mee zijn. En dan hebben we het nog

Lees verder »

Autoleasecontracten inkopen: let op je tellen

Het inkopen van autoleasecontracten lijkt eenvoudig. Vergelijk wat leasetarieven, pik de goedkoopste eruit en teken de overeenkomst. Hoe eenvoudig kan het zijn? Niet zó eenvoudig in ieder geval, er zitten wat addertjes onder het gras en soms moet u zelfs opletten niet in een slangenkuil terecht te komen. Voordat we

Lees verder »

Besparen op het wagenpark, maar hoe dan?

In deze tijden grijpt het besparingsspook wild om zich heen. Grote en kleine kostenposten worden onder de loep genomen en zoveel mogelijk uitgebeend. Hoogst waarschijnlijk kan jij ook besparen op het wagenpark, maar men komt meestal niet verder dan het oprekken van de leasecontracten en wat extra korting bij de dealer. Jammer,

Lees verder »

Klaar om wagenpark aan te pakken?

Scroll naar boven