Hoe implementeer je een elektrisch wagenparkbeleid?

De toekomst: Op naar een elektrisch wagenparkbeleid

Om klimaatverandering tegen te gaan, moeten we de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen halveren tegen 2030. Bedrijven nemen verantwoordelijkheid tegenover klanten, consumenten, aandeelhouders en regelgevende instanties met een duidelijke strategie om de gezondheid en levenskwaliteit te verbeteren.Als onderdeel van het streven naar duurzaamheid neemt een groot en steeds groeiend aantal bedrijven het initiatief om binnen afzienbare tijd over te gaan op een 100% elektrisch wagenparkbeleid. 

Dit strategische document behandelt de implementatie van een beleid voor elektrische voertuigen (EV) en koppelt dit aan het bredere doel van duurzaamheid. Het biedt een uitgebreide handleiding voor het implementeren van een EV-wagenpark, gaat in op veelvoorkomende problemen en biedt praktische stappen voor succes.

4 Tips voor een vliegende start naar uw elektrisch wagenparkbeleid

Emissieloze voertuigen worden realiteit, maar wat als je bedrijf – of het land waarin je actief bent – nog niet klaar is om volledig over te stappen op elektrische voertuigen? Hier zijn 4 tips om je te helpen de reis naar een elektrisch wagenparkbeleid te starten:

  1. Begin met de gedeelde voertuigen, zoals poolauto’s, en met het installeren van opladers op de werkplek.
  2. Door EV’s toe te laten in je autobeleid in plaats van ze uit te sluiten, kunnen ‘early adopters’ overstappen op elektrisch zodra ze er klaar voor zijn.
  3. Om de barrières voor EV’s voor bestuurders te verlagen, neem de thuislaadoplossing op als onderdeel van het leasecontract.
  4. Het goede voorbeeld geven is een effectieve methode om EV te introduceren binnen je organisatie, dus voorzie het senior management van EV’s.

Trends elektrische voertuigen in Europa

In de EU sloot de markt voor elektrische voertuigen 2023 af met een solide groei van 13,9% ten opzichte van 2022, waarmee een jaarvolume van 10,5 miljoen eenheden werd bereikt. Accu-elektrische auto’s vestigden zichzelf als de op twee na populairste keuze in 2023. Het totale volume van puur elektrische voertuigen voor het volledige jaar 2023 overschreed de 1,5 miljoen eenheden, een aanzienlijke stijging van 37% ten opzichte van 2022. Ondertussen bereikte het marktaandeel van batterij-elektrische auto’s 14,6%.

In 2023 droegen nieuwe EU-inschrijvingen van hybride-elektrische auto’s bij aan een cumulatieve stijging van 30%, wat resulteerde in meer dan 2,7 miljoen verkochte eenheden (gelijk aan een kwart van het EU-marktaandeel). De EU-plug-in hybride elektrische markt daalde daarentegen met 7% ten opzichte van 2022 en vertegenwoordigt nu een marktaandeel van 8%.

2023 Aandeel van aandrijflijnen

(ACEA nieuwe inschrijvingen auto’s, EU – 18 januari 2024)

  • Benzine 35%
  • HEV 26%
  • BEV 15%
  • Diesel 13%
  • PHEV 8%
  • Overig 3%

Deze trends maken duidelijk dat de tijd rijp is om over te schakelen op een EV-wagenpark in een groeiend aantal landen in Europa.

EV Inzet 2023 Europa Elektrisch wagenpark

De voordelen van het implementeren van een elektrisch wagenparkbeleid

Het implementeren van EV’s in het wagenpark kan een cruciale factor zijn in het helpen van bedrijven om hun doelstellingen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) en duurzaamheid te behalen. Elektrische voertuigen dragen bij aan een lagere uitstoot, minder luchtvervuiling en een kleinere CO2-voetafdruk. Maar er zijn meer redenen waarom bedrijven de reis naar netto nul emissies beginnen. Deze omvatten:

1. Kostenbesparing:

Overstappen op EV’s kan bedrijven helpen om de totale eigendoms-/exploitatiekosten van hun wagenpark te verlagen dankzij lagere brandstof- en onderhoudskosten.

2. Stimulansen van de overheid

Over de hele wereld moedigen veel regeringen het gebruik van elektrische voertuigen aan door middel van subsidies en toelagen. Deze stimulansen kunnen de initiële investering in elektrische wagenparken aanzienlijk verlichten, waardoor hun economische levensvatbaarheid toeneemt.

3. Verbeterde reputatie van de organisatie

De overstap naar EV’s kan een positief effect hebben op het imago van het bedrijf door de toewijding aan duurzaamheid en innovatie te onderstrepen.

4. Tevredenheid en behoud van werknemers

De verbeterde reputatie, plus de directe voordelen van het rijden met een EV, kan het bedrijf aantrekkelijker maken om voor te werken.

7 Stappen om effectief elektrische voertuigen in uw wagenpark te implementeren

Vanwege de bovengenoemde voordelen overwegen steeds meer organisaties om (uitsluitend) elektrische voertuigen in hun wagenpark op te nemen. Het is echter belangrijk om te beseffen dat de overstap naar (volledig) EV een zorgvuldig geplande ‘change management’ aanpak vereist. Factoren die aandacht vereisen zijn onder andere betrokkenheid van werknemers, voertuigkeuze en -gebruik, de laadinfrastructuur en meer.

Ontdek de 7 stappen naar een elektrisch wagenparkbeleid in de Whitepaper:

  1. Projectvoorbereiding
  2. Inschakelen van leveranciers + kostenanalyse
  3. Afstemming met belanghebbenden, infrastructuur en beleidsimplementatie
  4. De samenwerking met je EV-leverancier formaliseren
  5. De lanceringsfase
  6. Ondersteuning bij de implementatie
  7. Overgang naar operaties

Klaar om de reis naar een elektrisch wagenparkbeleid te beginnen?

Stel uw vragen en wij nemen graag contact met u op.

Lees meer van Molthoff Fleetmanagement:

Wagenpark kosten: Hoe te monitoren, controleren en besparen

Het beheren van wagenpark kosten is een essentiële taak. De toenemende kosten van voertuigen, hogere rentetarieven en stijgende onderhoudskosten maken het noodzakelijk om een effectieve strategie te ontwikkelen voor kostenoptimalisatie. Daarnaast streven veel bedrijven naar duurzaamheid en het reduceren van hun CO2-uitstoot, wat vaak de overgang naar elektrische of andere

Lees verder »

Parkinson & Autoleasing

De trivialiteitswet van Parkinson is bij uitstek toepasbaar binnen het wagenparkbeheer en autoleasing. Cyril Northcote Parkinson (1909 – 1993) stelde in namelijk 1957 dat de hoeveelheid tijd die wordt besteed aan een onderwerp, omgekeerd evenredig is met de hoeveelheid geld die ermee gemoeid is. Deze wijsheid werd later bekend onder

Lees verder »

Hoe implementeer je een elektrisch wagenparkbeleid?

De toekomst: Op naar een elektrisch wagenparkbeleid Om klimaatverandering tegen te gaan, moeten we de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen halveren tegen 2030. Bedrijven nemen verantwoordelijkheid tegenover klanten, consumenten, aandeelhouders en regelgevende instanties met een duidelijke strategie om de gezondheid en levenskwaliteit te verbeteren.Als onderdeel van het streven naar duurzaamheid neemt

Lees verder »

Hoe zet je je Fleet Management internationaal op?

Fleet management internationaal opzetten is niet langer optioneel Download volledige whitepaper In de snel globaliserende wereld van vandaag is het vermogen om fleet management internationaal op te schalen niet langer een luxe, maar een noodzaak voor bedrijven om te gedijen en te overleven. Internationaal wagenparkbeheer speelt in deze context een

Lees verder »

Waar moet je rekening mee houden bij het inkopen van een elektrisch wagenpark?

Steeds meer organisaties elektrificeren hun wagenpark in een streven naar duurzaamheid. Het veranderende mobiliteitslandschap, het groeiende aantal leveranciers en ook de steeds bredere voertuigkeuze brengt echter nieuwe uitdagingen en valkuilen met zich mee. Wat zijn de gevolgen voor uw inkoopstrategie? Hoe kunt u de risico’s tijdens het selectieproces voor leveranciers

Lees verder »

10 Flinke Missers bij Autolease Aanbestedingen

Het inkopen van autoleasecontracten kan op zichzelf al ingewikkeld zijn, maar als het gecombineerd moet worden met de Europese Aanbestedingsregels dan lijkt de complexiteit exponentieel toe te nemen. Wij begeleidden sinds 2012 al vele opdrachtgevers met het succesvol gunnen van nieuwe Raamovereenkomsten via Autolease aanbestedingen. Vanuit die praktijk delen we

Lees verder »

Wagenparkbeheer: De duivel zit in de details

In onze adviespraktijk helpen wij klanten om overzicht te krijgen over het wagenparkbeheer proces de wagenparkkosten. Dat betekent dat onze benadering vaak op een wat hoger abstractieniveau ligt dan losse lease offertes of een setje winterbanden. Met grote graagte praten we dan over risicobeleid, tactisch beheer, rapportagelijnen et cetera. Mooi

Lees verder »

Van Flutmanagement naar Fleetmanagement

We komen het nog veel tegen, wagenparkbeheerders die druk zijn met allerlei operationele taken van het wagenparkbeheer. Met de poten in de modder noemen ze dat. Tankpassen beheren, dealeroffertes doorsturen naar de leasemaatschappij en groene kaarten aanvragen. Je kunt er erg druk mee zijn. En dan hebben we het nog

Lees verder »

Autoleasecontracten inkopen: let op je tellen

Het inkopen van autoleasecontracten lijkt eenvoudig. Vergelijk wat leasetarieven, pik de goedkoopste eruit en teken de overeenkomst. Hoe eenvoudig kan het zijn? Niet zó eenvoudig in ieder geval, er zitten wat addertjes onder het gras en soms moet u zelfs opletten niet in een slangenkuil terecht te komen. Voordat we

Lees verder »

Besparen op het wagenpark, maar hoe dan?

In deze tijden grijpt het besparingsspook wild om zich heen. Grote en kleine kostenposten worden onder de loep genomen en zoveel mogelijk uitgebeend. Hoogst waarschijnlijk kan jij ook besparen op het wagenpark, maar men komt meestal niet verder dan het oprekken van de leasecontracten en wat extra korting bij de dealer. Jammer,

Lees verder »
Scroll naar boven